Dette blogindlæg handler om Facebook annoncering. Jeg vil ikke komme med mine egne tips. I stedet vil jeg anmelde bogen “Facebook annoncering“. Bogen er skrevet af Halfdan Timm, der til daglig arbejder hos marketing bureauet Obsidian Digital.
Hvorfor boganmeldelse
Normalt, når jeg anmelder bøger, så foregår det hos Din Boganmelder. Denne gang giver det dog mere mening på min egen blog omkring online marketing. Facebook annoncering er jo netop en gren af online marketing.
Men når jeg skriver om Facebook annoncering, hvorfor så ikke mine egne tips? Det skyldes simpelthen, at jeg ikke har nogle tips. Jeg har arbejdet med online marketing i mere end 10 år. Men jeg er aldrig kommet rigtigt i gang med Facebook annoncering.
Da jeg fik startet Facebooks “Power Editor” op, så opdagede jeg ganske vist en række forskellige kampagner. Jeg havde dog aldrig den helt store succes med disse kampagner. Derfor vil jeg hellere henvise til Halfdans bog, som absolut er anbefalelsesværdig.
Facebook annoncering af Halfdan Timm
Halfdan Timms “Facebook annoncering” er på 216 sider + en ekstra side indeholdende links til de tools som Halfdan nævner i bogen. Igennem hele bogen er der masser af screendumps fra Facebook, hvilket gør forklaringerne let forståelige.
Både for nybegyndere og eksperter
Jeg er selv nybegynder til Facebook annoncering og derfor var hele bogen relevant for mig. Er du en garvet rotte til Facebook annoncering, så vil der være afsnit der er overflødige for dig. Bogen indeholder dog en god indholdsfortegnelse, og dermed kan du nemt springe de afsnit over, som du ikke har behov for.
Denne indholdsfortegnelse er også god når du har behov for at genlæse bestemte afsnit igen. Det er jeg i hvert fald sikker på, at jeg har behov for. Jeg læste hele bogen igennem fra start til slut, men har planer om at gå tilbage til de specifikke afsnit der er relevante, når jeg opsætter de forskellige typer af annoncer.
Er du allerede ekspert, så vil en stor del af bogen sandsynligvis være overflødig. Du har ikke behov for gennemgang af segmenteringsmuligheder og kampagnemålretninger osv. Til gengæld vil du have stor glæde af Halfdans tilgang til Facebook annoncering. Dvs. ikke hvordan du opsætter annoncer, men bl.a. hvilken struktur du bør have på dine annoncer. Med den rette struktur kan du nemt fange præcist hvilke målgrupper og annoncer der giver overskud for dig, og hvilke du bør udelukke i fremtiden.
Derudover er der et helt afsnit i slutningen af bogen med hacks til Facebook annoncering. Her kan de fleste lære nogle rigtig gode tricks, som de færreste kender til i forvejen.
Indsæt din pixel nu
Har du ikke allerede indsat din retargeting pixel fra Facebook, så er det med at gøre det nu. Et af Halfdans største råd i bogen er at starte med retargeting annoncer. Med retargeting annoncer har du den største chance for at få et positivt afkast af dine annoncer. Derfor er det en god ide som nybegynder at starte med retargeting. Derefter kan man forsøge med andre annoncer, når man har opnået de første succeser.
Af denne grund kan jeg kun anbefale dig at indsætte en Facebook retargeting pixel på din hjemmeside med det samme. Dette gælder også hvis du først har planer om at annoncere flere måneder ude i fremtiden. Jo før du indsætter din pixel, jo mere data har du at arbejde med, når du starter.
Opsummering
Halfdan Timms “Facebook annoncering” er en super god bog for både nybegyndere og eksperter. Mine positive toner kan lyde som en annonce for Halfdans bog, men det er det ikke. Jeg har ingen affiliateaftale med Halfdan eller lignende.
Jeg synes kun at det er en fed bog om et emne, som jeg nu for alvor skal gøre mig erfaringer med.
Skriv et svar