Velkommen til det første gæsteindlæg her på bloggen. Indlægget er skrevet af Morten Kristensen, som til daglig blandt andet driver Customfit og Cosmos Co. Jeg har ikke selv erfaring med webshops, så det er en fornøjelse at Morten vil dele ud af sine erfaringer.
Har du ingen webshop, og heller ikke planer om få en webshop, så bør du alligevel læse rådene. Jeg er i hvert fald blevet inspireret af flere af rådene. Nogle råd er fortrinsvis for webshops, men flere råd kan også bruges som affiliate marketer og i arbejdet med SEO.
Men nu til det, som det hele handler om, opstart af en webshop. Jeg giver her ordet til Morten.
De 10 råd
Det er tidens trend, at man skal eje og drive en webshop. Flere erfarne onlinefolk og nye iværksættere vil gerne eje og drive en webshop, men det er ikke så let, som det måske lyder. For der er faktisk rigtig mange problemer, før den kære webshop går i luften. Jeg har fået lov til at komme med 10 anderledes bud på, hvordan du kan gå fra tvivlende/overvejende person til en webshop ejer med fuld fart på. Der er ingen garanti for, at alle rådene virker i alle brancher, eller at alle ti virker sammen. Men udnyt dem, som du kan bruge.
Bemærk: Punkt 2 og 3 overlapper lidt hinanden.
-
-
Prøv dig frem!
Ja kom gang! Hvis du gerne vil drive en webshop, men ikke er helt sikker på, hvad du præcist skal sælge, så prøv dig frem. Du kan læse guides ala denne og tusinde andre fra nu af og til du dør, men du vil aldrig samle den samme erfaring, som når du selv sidder med problemerne, udfordringerne og de lange nætter med kedeligt arbejde. Derfor er min opfordring, at du prøver at kaste dig ud i det hurtigst muligt i processen, også selvom konceptet ikke er 100% på plads. Når du har fundet din niche, er det bare med at komme i gang. Vil du sælge f.eks ure, kan du altid løbende tilpasse konceptet. Men du lærer meget mere af det, hvis du sidder med det og arbejder med det, end hvis du blot sidder og læser guides, vejledninger mm. Jeg vil dog fraråde, at du kaster dig ud i brancher, som kræver meget kapital, hvis du ikke er 112% sikker på dit koncept. Dvs ingen tøjwebshop, ingen elektronikwebshop eller lignende. Dette råd skal kun bruges i nicher, hvor konkurrencen ikke er benhård og cash krævende.
-
Led steder som andre ikke overvejer
De fleste søger de samme steder efter varer, når de vil starte en webshop. Enten vil de kopierer en allerede eksisterende succes, hvilket er okay, hvis der er plads i markedet, eller også søger de på Alibaba og lignende portaler. Det er ikke en dum ide, men det er heller ikke ligefrem verdens mest geniale. For hvis alle gør det, hvorfor skulle du finde det unikke produkt før alle andre. Og hvis du finder det, er det relativt let for andre at efterligne dig!
Derfor skal du tænke i helt andre baner, end du normalt gør. Hvor ville du ikke lede efter et nyt produkt? For det er lige præcis der, at den gode ide/produkt gemmer sig! -
Følg personer, som allerede har en shop eller et firma
Dette er ikke en opfordring til, at alle skal sende mig eller andre shopejere en mail, hvori du spørger efter det nye mega sælgende produkt, eller den nye trend. For ingen kan forudse fremtiden, men nogle spotter hurtigere trends og muligheder end andre. Og her er virksomhedsejere ofte langt fremme. Desuden deler personer, som allerede er selvstændige med en webshop eller eget firma, typisk nye ideer eller potentielle ideer med omgivelserne, fordi de ikke selv har tiden til dem. Derfor bør du følge personer, som du ser op til på Facebook, Twitter, G+ mm. Her bliver der nemlig delt mange nye ideer eller behov, som ikke er dækket, og det er din gratis mulighed. Dette råd læner sig lidt op af punkt 2, for det er et helt atypisk sted at lede. Og du kan være foran alt og alle, hvis du blot følger de rigtige personer.
-
Start med en template! Unikt design kan du altid få
Dette er en klassiker. Ville du starte for 10 år siden, var det måske noget andet, men i dag laves der mange gode templates til de fleste shopsystemer. Jeg ved godt, at hvis du benytter en template, så er shoppen ikke unik, but who cares? Du stiller ikke op i en konkurrence om, hvem der kan designe den flotteste hjemmeside, eller hvem der kan have de mest funky funktioner. Du driver en shop, hvis formål er at sælge produkter. Derfor bør du skide hul i, om designet i starten er unikt, hvis pengepungen ikke tillader det. Har du f.eks 50.000 kr at starte op for, så er det direkte hjernedødt, at du bruger 15-30.000 kr på et unikt design mm, når du kan være i gang for små 5.000 kr med en flot og nydelig template. Når du så på kort tid har tjent pengene, kan du i stedet investere dem i et nyt design. Men gør du dette i starten, begrænser du din likviditet, hvilket måske går ud over størrelse på varelageret, mulighederne for reklame, indkøb af emballager og andre ting mm. Derfor start simpelt, og brug pengene, når de er tjent, OG IKKE FØR.
-
Målgruppe, målgruppe og målgruppe!
Inden du begynder at bruge så meget som 1 kr på markedsføring eller lignende, bør du være 100% sikker på, at du kender din målgruppe. Gør du ikke det, skal du skitsere den hurtigst muligt, og det kan kun gå for langsomt. Ellers spilder du oceaner af tid og penge på ingenting og værdiløs markedsføring.
-
-
Et smalt og dybt sortiment er bedre, end et bredt og tyndt!!!
Det her råd går direkte imod alle andre pt, men jeg mener det er rigtigt. I en verden hvor store koncerner styre en del af brancherne, er det vigtigt, at man finder en niche, hvor du kan udnytte potentialet. Og den eneste måde at gøre dette på, det er ved at være specialist. At have et smalt sortiment betyder ikke, at du ikke kan have mange varer, det betyder blot at antallet af forskellige varer er begrænset. F.eks driver du din urshop, og der kan du sagtens have 50 mærker med ure, men sortimenter er stadigvæk smalt, fordi du kun har ure. Begynder du at sælge halskæder, sokker, huer mm, så bliver sortimentet bredt. Derfor bør du gå efter at have så få forskellige produkttyper som muligt. Men at være specialist indenfor dem, som du har. Hvad få er, det afhænger af branche og øjnene, som ser på helheden. Derfor er svaret relativt, men hav det i baghovedet, når du arbejder med dit projekt.
-
Husk at omsætte HELE dit varelager
Lav ikke fejlen, som alle andre laver, men som ingen tør fortælle om! Alle de produkter, som sælger langsomt, de skal sælges. Hvis et produkt går langsomt, så optager det likviditet fra dig, og det kan begrænse dig på den lange bane, når det gælder vækst. Derfor skal du altid prøve at minimerer antallet af langsomt sælgende produkter i din shop. Måske er du nød til at have dem, men sørg altid for, at lageret af disse produkter er så lille, som det overhovedet kan lade sig gøre. Disse produkter binder likviditet, og det er måske ikke et problem i starten, men det bliver det på sigt, hvis du har alt for mange af denne type produkter i din shop. Det er gode penge, som bare ligger, og som ikke skaber cashflow.
Gamle varelagre mm skal omsættes hurtigst muligt, evt med et tab, da varerne blot bliver mindre og mindre værd, des længere de ligger på dit lager. Når du driver webshop, skal du kun tænke en ting, og det er salg, salg og salg. Kan det ikke sælges, skal det bare sælges ud hurtigst muligt, evt med et tab, så du kan få nogle andre varer i butikken, som sælger bedre, og som du kan tjene penge på. -
Inspiration? Tjek andre brancher end din egen
Når du har fået din shop op at køre, har de fleste en tendens til, at de bevæger sig meget indenfor deres egen branche. Dvs sælger du ure, så holder du øje med konkurrenterne, og du efterligner måske deres tiltag, fordi du gerne vil minimerer forskellen mellem jer. Men at lappe huller til konkurrenterne er en skidt løsning, fordi du altid vil være bagud.
Derfor bør du begynde at kigge i andre brancher end din egen for inspiration. Jeg kan ikke lige komme med en bestemt branche, men hvis du er lidt all around, får du mange gode ideer og input fra andre, hvoraf flere af dem sikkert kan implementeres i din shop. På den måde kan du komme foran dine konkurrenter, frem for det er dig, som skal lukke huller.
Det kan ligeledes anbefales, at du søger udenlands efter inspiration, da nogle lande er meget længere fremme end DK, når det gælder nethandel herunder Sverige, Tyskland, USA og UK. Inspiration er godt, men husk nu at fortolke tingene på din egen måde, så du ikke bare bliver en kopi af nogle andre! -
Gør tingene simpelt, måske alt for simpelt
Dette er et godt råd, som du kan tage til dig, eller du kan springe over. Men det er altid smart, at du laver dine arbejdsrutiner meget simple. Jo simplere, des bedre. Det gør det både let for andre, at hjælpe til/overtage dem senere, men det gør det også lettere for dig selv. Og hvad mener jeg så med det?
Jo pakningen af varer, skal foregå på en enkel og simpel måde, hvor du laver et dobbelttjek af pakkerne, inden de sendes ud. På den måde undgår du fejl.
Sørg for at alle de vigtige informationer er på din webshop. Dermed mindsker du arbejdet i kundeservice betydeligt.
Svar kunderne på en god, og grundig, måske overgrundig måde, det mindsker igen arbejdet. Del alle dine opgaver op i bokse, som du tager en efter en. På den måde husker du dem lettere, og du laver mindre fejl, også hvis der kommer udefrakommende faktorer, som forstyrre dig. -
Tænk som dine kunder, og ikke som en butiksejer
Dræberen over alle dræbere. Du kan have verdens bedste produkt og koncept, men hvis du ikke formår at tænke som dine kunder, er det ikke sikkert, at du får succes. Nøglen til succes ligger nemlig i, at du får engageret kunderne i din virksomhed. På den måde kan du få en masse repræsentanter, som taler godt om dig og dine produkter, og det er helt gratis reklame!!! Du kan ligeledes sælge mere, og måske introducerer nye tiltag eller produkter, fordi du ved, hvad dine kunder søger og mangler.
At tænke som sine kunder kan være svært, men i 2013 har du alle muligheder for at involvere dine kunder. Hvordan det?
Vil du f.eks lave et nyt tiltag, så spørg dine kunder på Facebook eller i et nyhedsbrev om, hvad de mangler, eller udlov en gevinst til de kunder, som kommer med forslag til forbedringer, som bliver implementeret i dit firma. På den måde får du kunderne med på ideen, du hører deres side af sagen, og du lærer med tiden, hvordan de tænker. Win-win for alle, hvis det gøres korrekt.
Punkterne herover står ikke i nogen bestemt rækkefølge, da det er svært at liste dem, da der er meget stor forskel på, hvem der kan bruge hvad. Men det er punkter, som mange glemmer, når de søger efter det unikke produkt, som de gerne vil sælge, eller når shoppen er gået online.
Der er faktisk et 11 punkt, som burde være med på listen, og det hedder FRITID! Husk at holde fri fra din forretning! Hvis du ikke holder fri af og til, kan du ikke tænke nye tanker, og du vil derfor måske ende med at gå i cirkler. Hjernen har behov for hvile, også når du er selvstændig med en webshop. Det er vigtigt, at du husker på dette, ellers risikerer du, at du brænder ud før tid! Læs går ned med stress eller det, som er værre!
Jacob Leander skriver
Det var 10 gode og lidt “utraditionelle” råd, som mange shopejere gerne ville have hørt, inden de startede op. Mange fokuserer nemlig på det forkerte. Klassikeren er også når iværksættere brugere mere tid på at få designet det rette visitkort og glemmer at fokusere på de vigtige ting, som f.eks. at få solgt nogle varer :)