Det lyder måske logisk, at du skal give dine brugere hvad de søger, men de fleste begænser dette til egne ydelser og produkter.
Dette giver sandsynligvis også god mening, hvis man kigger på den meget kortsigtede ROI. Men ønsker man at forbedre ROI på lang sigt, så tror jeg, at det er vigtigere at give relevante resultater for ens brugere, også selvom det evt. betyder et link til en konkurrent. Hvis du ikke har det produkt i din webshop, som din bruger søger efter, så forsøger du muligvis at vise andre produkter der relaterer til dette produkt. Dette giver god mening hvis du har andre produkter der ligget MEGET tæt op ad det brugeren søgte på. Men ofte er det du viser slet ikke relevant for brugeren og han/hun forlader derfor dit websted (det er helt min egen påstand ;-))
Link i stedet til et sted hvor brugeren finder det, som brugeren faktisk søgte efter. Dette kan betyde gratis hjælp til dine konkurrenter (eller hvem du nu linket til), men jeg tror det opvejes af brugerens positive oplevelse. Dermed ønsker brugeren senere at vende tilbage til dit websted, for du kom med relevant hjælp.
Udover hjælpen med at linke til andre relevante sider, så kan du naturligvis sagtens fortsat linke til andre af dine egne produkter, og dermed både være relevant samt forsøge at sælge ;-)
Det er naturligvis et kæmpe arbejde at gøre dette for alle de forskellige søgninger, som dine brugere kan finde på at lave. Men gennemgå din statistik og find de søgeord eller søgesætninger, som dine brugere benytter flittigt, og lav så disse tilpassede søgehjælpesider til disse ord. Eksempelvis har jeg lige oprettet en række resultater på min side med konkurrencer, hvor jeg forsøger at hjælpe brugeren. Se bl.a. denne side med bilka.dk/kort, denne side med Justin Bieber konkurrence, eller denne side med idenyt dk konkurrencer.
Nu til din holdning. Hvilken politik benytter du på dette område? Hvis det altså overhovedet er noget du har overvejet? Vil du for alt i verden holde brugeren på dit website, eller forærer du brugere væk til andre websites for at blive mere relevant. Giv din kommentar herunder.
Kenni Bonde skriver
jeg giver dig fuldstændig ret. Dog synes jeg det er irriterende, at mange sider prøver nærmest og tvinge en via popup vinduer og alt mulig skrammel til at gå ind på andre produkter, hvis man ikke lige finder det man siger. Men ja der er meget arbejde i at gøre det mest brugervenligt som muligt, og folk er jo også forskellige, så det er svært og gøre alle glade
Karsten Nygaard skriver
Hvis man for alvor vil lade brugeren finde det de søger kræver det blandt andet fokus på webanalyse – altså en tilbundsgående undersøgelse af brugen af søgetermer. Analytics er blandt andet fremragende til den del.
Jesper skriver
Ja, det er en svær balancegang; som du skriver, kan det være, at brugeren opfatter dit site som meget nyttigt og derfor vender tilbage hertil – men omvendt kan det også betyde, at brugeren glemmer alt om dit site eller synes at din konkurrents site er meget bedre, og derfor vælger at vende tilbage til dette.
Men grundliggende er det naturligvis rigtigt nok, at man altid bør give brugeren netop dét, vedkommende søger. Det gør Wikipedia f.eks. – med stor succes.